Het merengebied

21 november 2013 - Esquel, Argentinië

We zijn uiteindelijk 1 week in Bariloche gebleven, omdat we het zo mooi vonden en omdat er super veel te doen is. Ik heb voor het eerst een roadtrip gedaan op la ruta de siete lagos. Alleen hebben we in plaats van 7 meren, er 4 meren van gemaakt. We hadden met z'n vijfen een autootje gehuurd: Toen wisten we nog niet dat bijna de hele route die we zouden gaan doen onverhard was. We reden dus glibberend de bergen op en gleden er weer vanaf. We begonnen met een zonnetje, maar het weer kan hier in een uurtje omslaan. Al snel reden we in de regen, maar dat gaf het landschap om ons heen helemaal iets mystieks. Toen we Bariloche weer veilig hadden bereikt, zijn we gelijk een bar in gedoken om het te vieren met hele mooi live muziek.
De dag daarna met ongeveer het hele hostel een maaltijd bereid en uitgegaan. Ja, ik heb een zwaar leven als backpacker.
De volgende dag vroeg de bus gepakt naar El Bolson. Een hippie dorp dit ook is omgeven door bergen. Er was een grote markt omdat het zaterdag was. Best wel leuk allemaal, maar we wilden eigenlijk bij alles afdingen, maar dat kennen ze hier niet. Pieter heeft een bamboefluit gekocht. Heel tof gemaakt, maar het ding is zo vals als ik weet niet wat.
Vanuit El Bolson kan je zelfs nog mooier wandelen dan vanuit Bariloche. Dus dat hebben we ook alleen maar gedaan. Wat heel gaaf is: er refugio's (kleine hutjes in de bergen, met helemaal niks) waar je in kan overnachten en de volgende ga je dan weer naar de volgende refugio. We hebben al 2 trektochten door de bergen gedaan van 3 dagen. Het enige wat je dan om je heen hebt is natuur. Geen electriciteit, geen gas, geen warm water nada. Daarom hebben we een nieuwe sport bedacht, koud water zwemmen (om niet helemaal als een stel stinkende holbewoners terug te komen). De regels zijn simpel: je moet binnen 15 seconden het water in, je moet helemaal kopje onder en vloeken in het spaans is toegestaan. Tot nu zijn we er nog vrij belabberd in maar we kunnen steeds beter tegen de kou.
Daarna zijn we naar Lago Puelo gegaan. We dachten in El Bolson de hippie sfeer gehad te hebben, maar toen zagen we ons hostel. Super mooi hostel, lekker goedkoop en heel zweverig. Voor het eerst gemediteerd, dat blijkt niks voor mij te zijn, want mijn chakhra is te gesloten. Maar het was daar wel super gezellig en ook weer heel mooi.
Nu zitten we in Esquel, maar we willen morgen naar Futaleufu, Chile om te gaan raften.
Oh en nog een primeur ik heb voor het eerst cocathee gedronken samen met een mexicaan met wie we naar een van de refugio's liepen, met suiker erbij is het heel lekker. Het effect was helaas nul, want ik was helemaal kapot toen ik na 8 uur omhoog lopen aankwam.

1. Oma en opa:
    26 november 2013
    We worden jaloerser en jaloerser bij het lezen van al je belevenissen in dat ongelooflijk mooie landschap. Wat voor vogels zijn er? behalve papegaaien natuurlijk. Grote roofvogels? arenden? Geniet maar jochie maar pas op met de coca!
  2. Jan:
    3 december 2013
    Mooie foto's, goed bezig gringo!
  3. Bomma:
    7 december 2013
    Jongen wat maak jij een hoop mee ! Wij zijn dan wel in Argentinië en Chili geweest, maar zoveel natuur hebben we niet gezien. Al die (klim)tochten hadden we ook niet aangekund, gezien onze leeftijd. Maar die cocathee helpt echt, zeker op grote hoogte. Je weet niet hoe het zonder was gegaan. Nog heel veel mooie ervaringen wensen we je toe.
    We blijven met je meeleven. Liefs Bonpa en Bomma